A webáruház használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Bezár
Termékek Menü
0

Csodaporok, csoda(mód)szerek – lehetsz-e formásabb erőfeszítések nélkül?

Csodaporok, csoda(mód)szerek – lehetsz-e formásabb erőfeszítések nélkül?

Időről időre feltűnnek a különféle csoda diéták, kalória/szénhidrát csökkentett ételek, fogyasztó porok és tabletták, melyek mind azt ígérik, hogy különösebb lemondás nélkül is lehet zsírt veszíteni, szebb, formásabb, szálkásabb alakot elérni..

Bár sokan fogadják kétkedve ezeket, népszerűségük (ha csak rövid távú is) jelzi, még mindig tömegek vannak, akik szeretnének hinni a csodákban.

De vajon lehetséges ez? Tényleg van olyan, hogy negatív kalória? Tényleg van olyan étel, amitől jóllaksz, de mégsem hízol?
Van olyan por vagy tabletta, amely önmagában, a különleges összetevőjénél fogva fogyaszt, azaz leolvasztja rólad a zsírt?

 

A negatív kalória mítosza

Ki tudja, honnan ered ez a tévhit, de még mindig tartja magát. Eszerint vannak olyan ételek, melyek megemésztése, feldolgozása több kalóriát igényel, mint amennyit elfogyasztásukkal beviszünk, így összességében ezek az ételek kalóriadeficitet okoznak. Merült ez már fel az ananásszal, grapefruittal kapcsolatban is, de a tény attól még tény marad: sajnos olyan, hogy negatív kalória, nem létezik. Nincs olyan - emberi fogyasztásra alkalmas - étel, amiből minél többet eszel, annál karcsúbb leszel, amit ha kizárólagosan fogyasztanál, akkor a végén el is fogynál.

Van viszont olyan tápanyag, melynek megemésztése több energiát igényel, mint más tápanyagok feldolgozása, ez pedig a fehérje. Ha fehérjét fogyasztasz, az valóban extra, bevihető kalóriákhoz juttat, de nem önmagában, hanem például a zsír vagy a szénhidrát fogyasztásához képest, azonos kalória mellett. Többek között ezért is épül minden egészséges, formásító étrend a fehérjére, ezért kell minden étkezés során fehérjét is fogyasztani.

A formásabb alakért tett erőfeszítéseket - sajnos - nem igazán segítik a különféle szénhidrátcsökkentett vagy édesítős termékek sem. Egyrészt az édes íz képes a cukorhoz hasonló hormonális reakciókat kiváltani, ezért ha édesítőt fogyasztasz, az édesség iránti vágy nem igazán csökken. Ráadásul az agyad cukrot érzékel, de cukrot nem kap, így kevésbé laksz jól, továbbra is kívánod az édeset, ezért lehet, hogy többet is eszel majd az ilyen termékekből.

Persze félreértés ne essék, az sem mindegy, hogy mi volt a korábbi étrend, mert ha eddig két szelet csoki tortával zártad a napot, akkor helyette két szelet kevésbé cukros, kevésbé szénhidrátos sütemény valóban jobb választás, de hosszú távon nem igazán segíti majd céljaidat.

A megoldás inkább a mennyiségek csökkentése. Ha túlzottan kívánod az édes ízt, a péksüteményeket, akkor pár napra próbáld meg teljesen elhagyni őket, mert lehet, hogy ez a kívánósság is teljesen elmúlik. Aztán ha szeretnéd, tartasz a héten egy csaló napot, vagy pár csaló étkezést, hisz nem kell örökre lemondanod minden finomságról.

Csodaszerek, fogyasztóporok

Sajnos ezek működnek a legkevésbé, hiába ígérnek (de legalábbis sugallnak) erőfeszítés mentes eredményeket. Ezek - ahogy az élet többi területén - a fogyással kapcsolatban sem nagyon léteznek. A kifejezetten veszélyes, egészségkárosító szerekről most ne beszéljünk, maradjunk a legális, boltokban is kapható, fogyasztószerként kikiáltott poroknál, tablettáknál. Ezek általában nem veszélyesek, viszont étrendbeli változtatások nélkül nem is eredményesek. Persze ha vacsora helyett iszol egyet a „csodaporból” akkor biztosan súlyt veszítesz majd, de nem a különleges összetevők, hanem a kevesebb kalória révén. A legtöbbjük egyébként fehérjére és pár vitaminra épül, ami rendben is van, hiszen valóban a fehérje az, ami a zsírvesztési céljaid a leginkább támogatja, amivel a leginkább ki kell váltanod az addigi, szénhidrátban gazdag kalóriákat vagy egy részüket. Ami miatt azonban érdemes alaposabban megnézni az összetevőket, az a bennük lévő, általában gyenge minőségű fehérje fajtája. A fogyókúrásként kikiáltott porok általában eleve drágábbak, mint a sima fehérjeporok, azonban jellemzően még rosszabb minőségű is a bennük lévő fehérje. Ennek legfőbb oka a minél nagyobb profit elérése, hisz ezeket a termékeket kevesen fogyasztják hosszú távon, 1-2 hónap után mindenki rájön, hogy a csoda nem következik be. Így ezekben gyakran használnak szóját, gyenge tejfehérjéket, amiket amúgy is jobb kerülni, de főleg nem háromszoros áron megvásárolni. Mindig vizsgáld meg az összetételt!

Mi az, ami valóban segíthet?

Legfőképp az étrendbeli változtatások, a kevesebb szénhidrát, közepes mennyiségű, jó zsírok és persze a fehérje. Ez nagyobb részben tiszta, alacsony szénhidrátbevitellel járó normál táplálékból, és szükség szerint tiszta, teljes értékű fehérje kiegészítőből. Ha a kisebb étkezéseket, esetleg a vacsorát fehérjeturmix-szal akarod kiváltani, akkor mindenképp allergén mentes fajtával tedd, amit persze használhatsz egy-egy normál étkezés fehérjetartalmának növelésére is. Persze egy fehérjeital nem fog annyira eltelíteni, mint egy komplett vacsora, viszont zsírként sem fog lerakódni, miközben az éhségérzetet csökkenti, és abban is segít, hogy a súlyvesztés inkább zsírból, ne pedig izomból történjen, ha a szálkásabb alak elérése a célod.

Természetes „zsírégető” lehet még a grapefruit és a kávé együttes fogyasztása is. Ha a gyomrod nem zavarja, akkor a tapasztalatok szerint az ezekben lévő anyagok együttes fogyasztása valóban segítheti a zsírvesztési célokat, persze negatív kalóriára így sem számíthatsz.

A kiegészítők közül hasznos lehet – de továbbra sem csodaszer – a CLA (konjugált linolsav), az ALA (alfa liponsav) és a cissus kivonat (por és tabletta formában is). Ezek leginkább abban segítenek, hogy a bevitt, rossz szénhidrátok kevésbé hizlaljanak, kevésbé rakódjanak le zsírként. „Kárenyhítésre” jók, mérséklik a negatív hatásokat, ha épp csoki tortát vagy pizzát ettél, de az étrend átalakítása továbbra sem úszható meg, ha valóban látványos eredményekre vágysz.

A legnagyobb motivációt jelentő, tartós eredmények pedig hosszabb távon jönnek majd, ezért légy türelmes. Ma kell tenned azért, hogy holnap jobb legyen, még ha nem is látod rögtön az eredményt. Menj el edzeni, vagy az egyik üres, szénhidrát dús (szendvics, pogácsa, sütemény) étkezés helyett igyál egy természetes fehérjeturmixot. Amíg pedig az eredmények megjelennek, érezd jól magad a tudattól, hogy ma is tettél valamit a jobb formád, és legfőképp egészséged érdekében.

www.rizsfeherje.hu

Ha tetszett cikkünk, ha érdekel, hogyan lehetsz izmosabb, csinosabb, egészségesebb, vagy csak szeretnél elsőként értesülni különleges ajánlatainkról, esetleg szerdánként nyerni egy doboz Naturize-t, akkor iratkozz fel hírlevelünkre itt!
Ingyenes, szóval mit veszíthetsz? :)

Kapcsolódó cikkek:

Lapos has, izmos test és egészség – egyben minden, amit tudnod kell!

8 módszer, hogy sose éhezz

A sikeres fogyás „veszélye”

Mire figyelj a rizsfehérje kiválasztásánál?

Tartalomhoz tartozó címkék: blog