A webáruház használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Bezár
Termékek Menü
0

Milyen fehérjeport fogyassz?

Milyen fehérjeport fogyassz?

Ha rendszeresen sportolsz, biztosan odafigyelsz a táplálkozásodra is. Ahogy egyre komolyabban veszed a mozgást, egyre többet teszel a szebb, egészségesebb alak eléréséért, előbb-utóbb felmerül a kiegészítők fogyasztása is: a rendkívül fontos folyadékbevitel mellet a vitaminok, ásványi anyagok pótlása, és persze az izomépítéshez elengedhetetlen, fehérjefogyasztás kiegészítéseA piacon számtalan fehérjepor létezik, hogy a különböző márkákról már ne is beszéljünk. De melyiket is válaszd? A teljesség igénye nélkül, nézzünk meg néhány főbb szempontot!

Állati vs. növényi fehérjepor

Sokáig tartotta magát az a nézet, hogy csak az állati fehérje lehet teljes értékű (azaz mind a 9 esszenciális aminosavat tartalmazó), csak azzal lehet megfelelően izmot építeni. Szerencsére ez ma már egyáltalán nem igaz, sőt, a gyengébb minőségű tejsavóknál gyakran fordul elő, hogy nem tartalmazzák az ígért aminosav és fehérjemennyiséget. Az idehaza elvégzett vizsgálatok során mind a bevizsgált tejsavó izolátum, mind pedig a marhafehérje esetében voltak olyan aminosavak, melyek értéke a nullához közelített, így ahogy nem igaz, hogy egy növényi fehérje sohasem teljes értékű, éppúgy az állati fehérjével sem mehetsz mindig biztosra.

A teljes értékű, prémium növényi fehérjék ma már egyáltalán nem csak vegánok, vagy különféle érzékenységben szenvedők számára ajánlottak. Sokan tapasztalnak azonban különféle érzékenységre visszavezethető tüneteket az állati fehérjeporok fogyasztása során, ezért nekik valóban csak növényi fehérje ajánlható. A leggyakoribb a tej és laktózérzékenység (mely a lakosság kb. 30%-át érinti), de a tojásra, kazeinre is sokan érzékenyek.

Akik tudnak ezen érzékenységükről, azok szerencsésebb helyzetben vannak: számukra egyértelmű, hogy ezeket a porokat, a tejet, laktózt kerülniük kell (ők a 30%). Nehezebb helyzetben vannak azok – a lakosság további kb. 40%-a – akik látszólag tünetmentesek a tej (tejsavó) fogyasztása során, vagy csak enyhébb jeleket - puffadást, ízületi fájdalmakat - tapasztalnak, de nem tulajdonítanak neki különösebb jelentőséget, vagy nem hozzák összefüggésbe a tejtermékek fogyasztásával.

Nekik azért kell erre jobban odafigyelniük, mert gyakran csak hosszabb, tünetmentes fogyasztás után alakulnak ki súlyosabb allergiák, ami nemcsak tejallergia lehet, hanem pl. a kellemetlenebb pollenallergia is. Nem nehéz elképzelni, hogy egy ennyire allergén anyag, melyre ilyen sokan érzékenyek, valószínűleg (a látszólag) tünetmentes emberek számára sem épp javasolt.

Amennyiben pedig pollenallergiád van, úgy mindenképp célszerű mindennemű tejtermék kizárása az étrendedből, mert gyakran már egy havi, tejmentes táplálkozás után is teljesen megszűnnek a tünetek (és a keresztallergia miatt sajnos a marhafehérje fogyasztása sem jó alternatíva).

A növényi fehérjék között találhatóak teljesen hipoallergén típusok is, melyek semmilyen allergiás reakciót nem váltanak ki. Ezt kiegészítve azzal, hogy ma már léteznek teljes értékű, növényi fehérjék is - mint amilyen a teljes barna rizsszemekből, csíráztatást követően kivont barna rizsfehérje por is – kijelenthető, hogy nem sok észérv szól a ma még elterjedtebb, állati fehérje kiegészítők mellett.

Ha pedig a beltartalom, hasznosulás miatt aggódnál, akkor számodra is jó hír, hogy a teljes szemekből készülő barna rizs fehérje teljesértékűségét hazai, független vizsgálatok is megerősítették, a külföldi tesztek pedig a tejsavóval azonos izomépítő hatását igazolták.

Ha eddig állati fehérjeport fogyasztottál, és a jellemző tünetek közül bármelyiket is tapasztaltad (puffadás, ízületi fájdalmak, pollenallergia), akkor mindenképp érdemes növényi fehérjére váltanod, de legalább egy időre kipróbálnod. A barna rizs fehérje esetében garantáljuk, hogy sem izomerőben, sem izomtömegben semmilyen visszaesést nem fogsz tapasztalni az állati fehérjeporhoz képest, miközben tüneteid jó eséllyel teljesen megszűnnek majd. Ezt ma már sok ezer barna rizs fehérje fogyasztó is megerősíti, köztük profi, olimpikon élsportolók is.

Ízesített vs. Natúr

Ez a kérdés lényegesen egyszerűbb. Amennyiben a fehérjeport kifejezetten az íze miatt fogyasztod, akkor biztosan jobban bejön majd neked egy alaposan édesített, ízesített tejsavó fehérje. A tejsavó egyik legjobb tulajdonsága, hogy jól ízesíthető, gyakran kifejezetten finom, kakaószerű ital keverhető belőle.

A gond csak az, hogy a finom ízeket olyan összetevőkkel érik el, melyekre szervezetednek semmi szüksége nincs. További rossz hír, hogy ha elsőre ízlik is a fehérjéd, a hangsúlyos íz miatt 1-2 hónap alatt igen csak rá lehet unni, ha nap mint nap fogyasztod, akár naponta többször is. Mivel pedig az íz pedig adott, így nagyon változtatni sem tudsz rajta, bárhogy is készíted el, nagyjából ugyanolyan lesz.

Ezért ha fontos is az íz, akkor is jobban jársz egy semleges, íz és édesítőmentes, natúr fehérjével, mert azt bárhogyan ízesítheted, ezért sohasem fogod megunni. Kakaó, fahéj, kókusz, méz vagy épp gyümölcsök? Rizs-, mandula-, kókusztej? A natúr fehérjét bármelyikkel ízesítheted, de akár még sós ételekhez is hozzáadhatod (a barna rizs fehérje bírja a hőt is).

A másik, talán még fontosabb érv, a natúr fehérjepor mellett, hogy minden, fehérjén felüli alkotóelem a fehérjetartalmat csökkenti. Ezért is furcsa, amikor egy ízesített fehérjepor azt állítja, hogy 85-90% fehérjetartalommal rendelkezik, mivel még a legtisztább, ízesítetlen tejsavó izolátum sem tud 90%-nál magasabb fehérjetartalmú lenni. Ha pedig ehhez akár csak 10 százaléknyi édesítő, aroma és egyéb adalék kerül, akkor már rögtön csak 80% körüli fehérjetartalomról beszélhetünk.

Persze egyértelmű, hogy fehérjeport elsősorban nem az íz, hanem a beltartalom alapján választunk, ezért mindig az aminosav profilra, a fehérjetartalomra koncentrálj, és ha kell, inkább az ízben köss kompromisszumot.

Jó sportolást és jó egészséget kívánunk!

Ha tetszett cikkünk, ha érdekel, hogyan lehetsz izmosabb, csinosabb, egészségesebb, vagy csak szeretnél elsőként értesülni különleges ajánlatainkról, esetleg szerdánként nyerni egy doboz Naturize-t, akkor iratkozz fel hírlevelünkre itt!
Ingyenes, szóval mit veszíthetsz? :)

Tartalomhoz tartozó címkék: blog