A webáruház használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Bezár
Termékek Menü

Kajafüggőség – így kezeld!

Kajafüggőség – így kezeld!

Lehet, hogy te is kajafüggő vagy?

Tudtad, hogy az emberek legalább 90%-ának hosszú távon nem sikerül tartania az egészséges, formásító étrendet? Sokakkal fordul elő, hogy odafigyelnek táplálkozásukra, eljárnak edzeni, de a végén mégis letérnek erről az útról, visszatérve az alacsony energiaszintű, puha formához és a vele járó frusztráltsághoz.

De vajon miért?

A miértek eltérőek lehetnek, de sokaknál megfigyelhető egy visszatérő, gyakori ok, ami nem más, mint a kajafüggőség.

 

Azért is jó ezt felismerni, mert előfordulhat, hogy ezt a függőséget, az evés iránti vágy kontrollálását, nem az akaraterőd, hanem sokkal inkább a szervezetedben lejátszódó folyamatok befolyásolják.

Persze most azt gondolhatod: „igen, szeretek enni, de biztosan nem vagyok kajafüggő”!

Nem akarunk ünneprontók lenni, de mint minden függőség esetében a legelső lépés a felismerés, hogy rágyere, talán mégis van egy kezelendő probléma. Viszont nem biztos, hogy magad kell hibáztatnod ezért, mert lehet, hogy az agyadban lévő vegyületek és kémiai folyamataiban állnak a kajafüggőség hátterében!

A helyzet az, hogy szervezetünk eleve úgy van beállítva, hogy szeressen enni. Agyunk "hedonista központja" felel a jutalmazásért, azaz megjutalmaz minket, amikor olyat csinálunk, ami a túlélésünket szolgálja, ez esetben például eszünk.

A problémát az ételek típusa okozza, és az a fajta függőség, amit az étel által kiváltott vegyület idéz elő agyunkban. A magas cukor, só, liszt vagy zsírtartalmú, feldolgozott ételek esetében az agy jutalomközpontja hasonlóan reagál, mint droghasználat közben. Sőt, bizonyos kutatások szerint a cukor még a kokainnál is jobban stimulálja az agy jutalomközpontját.

Az ételek - ezt a fajta függőséget okozó - hatását állatokon vizsgálták alaposabban. Az egyik kísérletben a patkányok ketrecének egyik felébe normál rágcsálnivalókat tettek, amiket a patkányok esznek, a másikba pedig a gyorséttermi ételekhez hasonlókat. A legmeglepőbb az volt, hogy a patkányok hajlandóak voltak extrém magas hőmérsékletnek, még áramütésnek is kitenni magukat, csakhogy megszerezzék a gyorséttermi kaját.

Biztos veled is előfordult már, hogy extra erőfeszítéseket tettél kedvenc sütidért/pizzádért/hamburgeredért és az ilyen ételeket gyártó, árusító cégek nemcsak tisztában vannak vele, de is használják ezen gyengeségünket.

Hogyan vedd fel a harcot a kajafüggőség ellen?

Ne félj, nem kell elvonókúrára járnod, a megoldás egyszerűbb, és kellemesebb is annál.

1. Aludj rendesen

A kutatások kimutatták, hogy egy napnyi alvásmegvonás is nagyobb étvágyhoz vezet. A kevesebb alvás okozta fáradtság miatt könnyebben nyúlunk rosszabb minőségű ételekhez. 
A szervezet tudja, hogy több energiára van szüksége, az akaraterő csökken. És amikor fáradtak vagyunk, akkor kisebb a kedvünk is, hogy zöldségeket szeleteljünk, vagy valami egészségeset főzzünk magunknak. Inkább a könnyebb utat választjuk, ami gyakran a feldolgozott, cukros, készételeket jelenti – csoki, sütemény, pogácsa - melyek amúgy is a legkönnyebben elérhetőek.

Mi tehát a megoldás? Aludj többet. 7-9 óra minőségi alvás naponta, teljes sötétségben, TV, tablet és telefonkijelzőktől mentesen. A fények megzavarják az agyat a pihenésben, ezért ha lehet, már lefekvés előtt 1-2 órával biztosítsd neki ezt a viszonylagos sötétséget. A lefekvés előtti magnézium szintén javítja az alvás minőségét, akár egy magnézium fürdő (só) beiktatása is.

2. Tárazz be egészséges ételekből és fehérjéből

A tápanyaghiány növeli az éhségérzetet, különösen, ha nem eszel elég fehérjét. Egyél vitaminokban, rostban gazdag ételeket, azaz sok zöldséget, minőségi fehérjét, halakat (ha nem vagy vegán).

Ez egy nagyon jó módszer arra, hogy a szervezet természetes éhség és mennyiség kontrollját erősítsd és a meglévő zsírraktárakat használd fel energiaként.

Megjegyzés: a tudatos kalóriaszámolgatás az esetek 90%-ában nem szolgálja a hosszú távú súlyvesztési célokat, viszont a tápanyagokban, főként fehérjében gazdag ételek bizonyítottan segítik a jelentősebb - és főként fenntartható – súlyvesztést.

A fehérje ráadásul nagyobb telítettség érzetet is ad, stabilabb vércukor szintet biztosít, és megemésztése több energiát igényel, így némi szabad kalóriához juttat.

A tiszta fehérje tehát legyen minden étkezésednek része és koncentrálj az értékes tápanyagokban gazdag ételekre (ne pedig az „üres”, cukros, lisztes kalóriákra).

A mikronutriensek - a különböző vitaminok és ásványi anyagok - szintén fontosak, mert ha ezekből hiány van, az is túlzott étvágyhoz és a kerülendő ételek utáni sóvárgáshoz vezethet.

3. Kezeld a stresszt!

Ez több ok miatt is fontos az egészségmegőrzéshez. Biztosan feltűnt már, hogy a stressz, szó szerint növeli az étvágyad. Ezért is olyan fontos a nap során találni némi időt magadra, amikor csak a belsődre koncentrálsz. Meditációval, légző gyakorlatokkal (akár csak néhány mély lélegzetvétellel) vagy a jógával mind közvetlenül csökkentheted a stresszt. De egy hosszú séta a természetben, vagy a megfelelő zene is nagyon hasznos lehet.

Hogy melyiket választod, az tőled függ, de ha úgy tapasztalod, hogy mint oly sokunkat, téged is érint a kajafüggőség, és eljutottál idáig cikkünkben, akkor biztos, hogy máris tettél egy lépést afelé, hogy visszavedd az irányítást szervezeted felett.

Harcolj a kajafüggőség ellen és győzz! Mert a jobb forma és a boldogabb élet a kitűnő egészséggel kezdődik. Vágj bele még ma!

www.rizsfeherje.hu

Tudj meg többet a Naturize-ról itt:

Miért épp a barna rizs?

Mi a gond a tejsavóval?

Mi a helyzet, ha sportolsz?

Mit is tartalmaz és hogyan készül?

100% pénzvisszafizetési garancia,

Ingyenes szállítás 20.000 Ft felett!

Ha tetszett cikkünk, ha érdekel, hogyan lehetsz izmosabb, csinosabb, egészségesebb, vagy csak szeretnél elsőként értesülni különleges ajánlatainkról, esetleg szerdánként nyerni egy doboz Naturize-t, akkor iratkozz fel hírlevelünkre itt!
Ingyenes, szóval mit veszíthetsz? :)

Tartalomhoz tartozó címkék: blog