A webáruház használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Bezár
Termékek Menü
0

Erre figyelj, ha izomra vágysz, nem zsírra

Erre figyelj, ha izomra vágysz, nem zsírra

Ejtsünk néhány szót arról a hormonról, melyet „hasi zsír” hormonnak is hívnak - mivel nem kis részben felelős a zsírosodásért - és melynek szintjére ügyelni kell. Ez a hormon a kortizol, amit szervezetünk bocsát ki stresszhelyzet esetén és melynek magas szintje erőteljes kapcsolatban áll a zsírosodással, különösen a hasi zsír kialakulásával.

Ha szeretnénk elkerülni a magas kortizol szintet és elérni az izmosabb, szálkásabb alakot, akkor az alábbi három lépés segít ebben!

1. Kevesebb munka

Ez vonatkozik a hivatásra és a sportra (túledzettség elkerülésére) is.

Egy új kutatás kimutatta, hogy ha valaki heti 48 óránál többet dolgozik, akkor a valószínűsége a (túlzott) alkoholfogyasztásnak jelentősen megnő. Az alkohol pedig hizlal, ráadásul a fogyasztása emeli a kortizol szintet is, azaz így duplán fokozza a zsírosodást.

Az edzés pedig jó dolog, de ha túlzásba visszük és heti 7 nap edzünk, vagy órákat töltünk a teremben, akkor a szervezetnek nem marad ideje regenerálódni és épp ellenkező hatást érünk el, mint szeretnénk. A legjobb az alkalmanként egy órás, intenzív edzés, utána pedig a megfelelő tápanyagok (különösen a fehérje) visszapótlása, hogy az izmok mihamarabb regenerálódni tudjanak, és nagyobbra, erősebbre épüljenek (hisz maga az edzés csak rombolja az izmokat, a táplálkozás segítségével erősödnek meg, nőnek majd nagyobbra).

Ha tehát a cél a zsírvesztés, hogy erősebbek, izmosabbak legyünk, és minél előbb megjelenjenek a kockák a hasunkon, akkor lehetőség szerint kevesebbet kell dolgozni, alkohol helyett pedig mozgással levezetni a feszültséget, de hagyni időt a pihenésre, regenerálódásra is.

2. Ne fogyasszunk koffeint este 6 óra után.

A koffein duplán is megzavarja a kortizol szintet, különösen, ha este fogyasztjuk, amikor nagy valószínűséggel rontani fogja az alvásminőséget is. A minőségi, zavartalan alvás kritikus a kortizol szint csökkentéséhez, ezért mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy eleget aludjunk (napi minimum 7-8 óra ajánlott) és ne igyunk kávét vagy más stimulánst az esti órákban.

3. Szánjunk időt a „kikapcsolásra”

Egy kanadai tanulmány nemrégiben kimutatta, hogy azok, akik állandóan rá vannak kapcsolódva valamilyen kütyüre (számítógép, okos telefon, TV), szignifikánsan stresszesebbek, mint azok, akik figyelnek rá, hogy a nap meghatározott időszakaiban teljesen kikapcsolják ezeket az eszközöket. A több stressz pedig egyenlő a zsírosabb testtel, ezért itt az ideje betervezni némi kütyümentes időt is a napba. Egy jó könyv, vagy akár csak napi 10 perc meditáció csodákra képes.

Milyen természetes kiegészítők javasoltak a kortizol szint kordában tartására?

A fehérjében lévő aminosavak nemcsak az izomépítő folyamatokat segítik, de a kortizol szintet is képesek mérsékelni. A legjobb a BCAA (azaz leucin, izoleucin és valin) valamint a glutamin együttes használata. Amennyiben természetes, teljes értékű fehérjeport fogyasztunk, úgy abban ezek az aminosavak mind megtalálhatóak (a többi, esszenciális aminosav mellett), ráadásul a természetes (nem szintetikusan előállított) forma miatt hasznosulásuk is sokkal jobb.

Ugyancsak ajánlott a C-vitamin fogyasztása (edzés után, de naponta akár többször is), szintén természetes formában (pl. csipkebogyóból kivont C vitamint), illetve az Omega 3 zsírsavak bevitele pl. halakból, illetve minőségi halolaj kapszulából. Ráadásul mind a C-vitaminnak, mind az esszenciális zsírsavaknak rengeteg más, pozitív hatása is van, így ezek fogyasztása amúgy is erősen javasolt.

Összefoglalva:

Kortizolra szervezetünknek szüksége van, azonban a szintjét kordában kell tartani, mert a magas kortizol szint zsírosodáshoz, izomvesztéshez vezet.

Hogy ezt elkerüljük, meg kell próbálni csökkenteni a stresszt, ha lehet, kevesebbet dolgozni, és bár a sport jó és fontos dolog, nem szabad túlzásba vinni és hagyni időt a regenerálódásra is (legyen meg a napi legalább 7-8 óra, minőségi alvás). Legfőképp pedig oda kell figyelni a táplálkozásodra, különösen a fehérjebevitelre, mert az segíti legjobban az izmok fejlődését, a fehérjében lévő glutamin és BCAA pedig a kortizol szint mérséklését.

Jó sportolást és jó pihenést kívánunk!

Ha tetszett cikkünk, ha érdekel, hogyan lehetsz izmosabb, csinosabb, egészségesebb, vagy csak szeretnél elsőként értesülni különleges ajánlatainkról, esetleg szerdánként nyerni egy doboz Naturize-t, akkor iratkozz fel hírlevelünkre itt!
Ingyenes, szóval mit veszíthetsz? :)

Tartalomhoz tartozó címkék: blog