A webáruház használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Bezár
Termékek Menü
0

"Az én nagyapám" – avagy minden relatív

"Az én nagyapám" – avagy minden relatív

Az egészséges életmódra, a táplálkozásra való odafigyelésre, a kiemelten fontos fehérjebevitelre még mindig sokan csak legyintenek. Hallottad már azt például, hogy „az én nagyapám egész életében dohányzott/húst hússal evett/pálinkát ivott és mégis 90 évig élt!” Ami aztán elég érv is nekik, hogy ne figyeljenek rá, mit esznek, hisz úgyis mindegy.

Ami viszont ritkán hangzik el a „különleges” nagypapákkal kapcsolatban, hogy meddig éltek volna akkor, ha még oda is figyelnek egészségükre, és leginkább, hogy hogyan is telt nekik az utolsó 10, 20, 30 év.

Mert tegyük fel, hogy igaz a nagypapás történet, és tényleg van olyan, aki 90 évig él például kemény dohányosként. Csakhogy ez egyáltalán nem azt jelenti, hogy a cigaretta mégsem veszélyes, hanem azt, hogy aki mégis "bírja" (egy ideig), annak ritka erős a szervezete és dohányzás nélkül legalább 100 évig élne, de főleg nem volna neki olyan kellemetlen az utolsó, jó pár év.

Ezért sem jó más emberek genetikájából a sajátunkra következtetni és az ilyen legendákat kifogásként használni. A lényegen nem változtat, de akkor már őszintébb indok az, hogy valójában sokkal kényelmesebb nem odafigyelni, könnyebb nem lemondani semmiről, megenni, amit épp megkívánunk, aztán lesz, ahogy lesz.

A táplálkozással kapcsolatban azt is sokan elfelejtik, hogy ha a nagyapjuk nem is épp reformétrend szerint evett, az biztos, hogy nem is ült egész nap a számítógép előtt, nem azt a levegőt szívta, mint ma a nagyvárosiak, és főként nem agyonadalékolt, többszörösen feldolgozott élelmiszereket evett. A mai, bolti tejeknek, parizereknek, kész ételeknek kevés közük van ahhoz, amit ők ettek vagy ittak.

Fiataloktól is hallani néha, hogy ők nem akarnak örökké élni, még 90 évig sem, viszont amire nem gondolnak, hogy az egészségtelen életmód milyen negatív következményekkel fog járni még életükben…

Felmérések szerint, idehaza az emberek mindössze 20%-a sportol legalább hetente, ennél többször pedig még kevesebben. Igaz, ezzel már kevesebben dicsekednek, ha megkérdezik az utca emberét, gyakori válasz, hogy szokott azért mozogni (mégha nem is), illetve, hogy x évig focizott, kosarazott azaz sportolt valamit komolyabban. Sajnos azonban a jelenre nézve ez nem sokat számít, a sportot nem lehet előre letudni fiatalon - bármilyen komoly is volt annak idején a sportteljesítmény – aztán meg már csak a TV-ben nézni. Aki edz, pontosan tudja, hogy akár csak egy hónap kihagyás után is olyan érzés, mintha sose csináltunk volna semmit.

A dolgok tehát relatívak, sosem lehet őket önmagukban nézni, de az biztos, hogy abból még senkinek sem lett baja, hogy egészségesen élt.

Vannak azonban helyzetek, amikor kifejezetten előnyünkre fordíthatjuk a dolgok relatív mivoltát, ilyen trükkök az alábbiak is.

1. Kisebb tányér. Kisebb tányérban az étel többnek néz ki, a kutatások pedig egyértelműen bebizonyították, hogy kisebb tányérról kevesebbet eszünk, mint ahogy kisebb evőeszközzel is.

2. Nagyobb pohár. Az előző ponthoz hasonlóan, ha nagyobb a pohár, többet iszunk belőle, nagyobb palackból is több fogy, ami előnyös, ha szénsavmentes vizet fogyasztunk belőle. A napi 3 liter víz bevitele nemcsak egészséges, de az éhségérzetet is csökkenti.

3. Az éhségérzet gyakran csak szomjúság, nem pedig valódi éhség. Ha rád törne, pedig nemrég ettél, akkor először inkább igyál, és nézd meg, hogy „éhes” vagy e még. 

4. Lássuk, amit eszünk. Szintén bebizonyították, hogy többet eszünk, ha nem látjuk a pontos mennyiséget, vagy a mennyiség fogyását, azaz pl. zacskóból eszünk. Vajon véletlen, hogy egyik csipszes zacskó sem átlátszó?

5. Menjünk motiváló környezetbe. Az elhízás is tud relatív lenni. Ha körülöttünk mindenki 50 kiló túlsúllyal küzd, akkor a plusz 20 kiló - mellettük - karcsúnak hat. Ugyanígy, ha senki sem figyel környezetünkben egészségére, akkor nem olyan feltűnő a saját, rossz étrendünk sem. Ezért is jó hely az edzőterem, mert a jóalakú emberek motiválnak, hogy még többet érjünk el.

A remény rossz stratégia, ne arra építsünk tehát, hogy majd szerencsénk lesz, és szervezetünk mindent kibír, a betegségek meg elkerülnek. Ami biztosan beválik, az a rendszeres mozgás (edzés, futás, bicikli, séta vagy bármi) és főként a megfelelő táplálkozás, ami minél kevésbé feldolgozott ételekre, jó zsírokra, jó szénhidrátokra (nem cukorra) és legfőképp fehérjére épül, mert a fehérje minden egészséges étrend alapját kell, hogy képezze (ahogy kiegészítőkből is a kevés összetevős, adalékmentes, természetes fajtákat érdemes fogyasztani). 

Ha pedig így teszünk, akkor az unokák tényleg büszkén mesélhetik majd, hogy az ő nagyapjuk 90 évig élt, végig fitt volt és friss, mert oda is figyelt magára, és milyen jól tette, hogy őket is ilyen életmódra ösztönözte.

www.rizsfeherje.hu

Ha tetszett cikkünk, ha érdekel, hogyan lehetsz izmosabb, csinosabb, egészségesebb, vagy csak szeretnél elsőként értesülni különleges ajánlatainkról, esetleg szerdánként nyerni egy doboz Naturize-t, akkor iratkozz fel hírlevelünkre itt!
Ingyenes, szóval mit veszíthetsz? :)

Tartalomhoz tartozó címkék: blog