A webáruház használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Bezár
Termékek Menü
0

Ha vegán vagy

Amennyiben vegán étrendet folytatsz, az két dolgot jelent biztosan. Először is, hogy kiemelten fontos számodra az egészséged, az egészséges táplálkozás, azaz kétszer is megnézed, mit eszel meg. Másodszor pedig, hogy különösen ügyelned kell a megfelelő mennyiségű fehérje bevitelére, azonban nem mindegy, milyen fehérje forrásból is teszed ezt.

A vegánok gyakran érzik úgy, hogy a szervezet számára szükséges fehérje mennyiséget pusztán zöldségekből, magvakból is meg lehet szerezni. A helyzet viszont az, hogy a legtöbb zöldségben minimális fehérje van, azaz igen nagy mennyiséget kell fogyasztani belőlük. Ráadásul, ha nem bio zöldségeket fogyasztasz, akkor fennáll a veszélye, hogy vegyszerekből is érezhető mennyiséget viszel be.

A hüvelyesek, olajos magvak már sokkal több fehérjét tartalmaznak, így ezeket célszerű is beiktatni az étrendbe, azonban ezekből is viszonylag sokat kell fogyasztani, ha csak a fehérjetartalmat nézzük. Ráadásul van, aki nem bírja pl. a babot, míg az olajos magvak esetében a jelentős kalória bevitelre kell ügyelni. Ezért ha semmilyen állati eredetű fehérjét nem fogyasztasz, akkor jó eséllyel nem viszed be a szükséges, minimum fehérjemennyiséget sem. Ha emellett még valamilyen sportot is űzöl, akkor annak bizony az izmaid és teljesítményed látják majd kárát.

Mi tehát a megoldás? Egy olyan, teljes értékű fehérje por, amely természetes, egészséges és kizárólag növényi eredetű.

A Naturize® barna rizs fehérje vegánok, vegetáriánusok számára is kiváló választás, mivel:

  • semmilyen állati eredetű fehérjét nem tartalmaz,
  • teljesen természetes, semmilyen adalékanyagot, aromát, édesítőt nem tartalmaz (az ízesítettben van stevia),
  • teljesen vegyszermentes eljárással, a teljes barna rizsszemből készül,
  • teljes értékű növényi fehérje, azaz mind a 9 esszenciális aminosavat tartalmazza,
  • nagyon könnyen emészthető, natúr ízű,
  • bármilyen italhoz vagy ételhez hozzáadható a fehérjetartalom növelésére, vega fasírtok, levesek, gyümölcsturmixok, sütemények tökéletes alkotóeleme. Receptötletekért kattints ide!
  • semmilyen allergiás reakciót nem vált ki, nem tartalmaz szóját, mogyorót, tejet még nyomokban sem,
  • 100%-ban gluténmentes,
  • a fehérje mellett értékes rostokat, ásványi anyagokat és vitaminokat is tartalmaz, mindezt természetes formában, a teljes rizsszemből kinyerve,
  • jó hír, ha sportolsz is: klinikailag igazolták, hogy a teljes barna rizsszemből készülő fehérjepor a tejsavóval egyenértékű a sportolók számára, de nem puffaszt, nem okoz ízületi bántalmakat, így összességében felül is múlja a tejsavó fehérjéket, még ha pár aminosavból kevesebb is van benne.

Ezen kívül nyugodtan fogyasztható akkor is, ha tejérzékenységben, laktóz intoleranciában szenvedsz, ha a tejsavó gyomorproblémákat okoz vagy csak (helyesen) úgy döntöttél, hogy kerülöd a tejtermékeket.

Milyen egyéb lehetőségek vannak még?

Azok számára, akik nem fogyasztanak állalti eredetű termékeket, régóta a növényi fehérjék jelentik az egyetlen megoldást az alapvető fehérjeszükséglet fedezésére. Még fontosabb lehet a fehérje kiegészítés azok számára, akik a vegán életmód mellett rendszeresen sportolnak is, ezért pusztán növényekből már csak nehezen tudják fedezni a szervezet megnövekedett fehérjeigényét.

Egyéb növényi fehérjék:

A barna rizs fehérje mellett a fehér rizs, a szója, a borsó illetve a kender fehérje a legelterjedtebb típusok.

Normál (fehér) rizs fehérje: a legtöbb rizsfehérje fehér rizsből készül, színük világosabb, fehér, dobozukon simán a „rizsfehérje” vagy a „rice protein” felirat szerepel. Előnyként említhető, hogy az egyszerű rizsfehérje is hipoallergén (ha nincs mellette pl. valamilyen szójaszármazék), azaz nem vált ki allergiás reakciókat, és jellemzően nem génkezelt rizsből készül (azért érdemes ellenőrizni a dobozon, hogy egyértelműen fel van-e tüntetve a non-GMO jelzés). A sima rizsfehérje előállítása egyszerűbb - ezért olcsóbb – azonban aminosav profilja gyakran gyengébb vagy hiányos, melyet ezért komplettálással javítanak (pl. borsó vagy kender fehérje hozzáadásával). Gyártóik is elsősorban csak vegánoknak, vagy különféle érzékenységben szenvedőknek ajánlják, egyébként inkább az állati fehérjeporaikat javasolják helyettük.

Szójafehérje: az egyik legteljesebb aminosav profilú és leggyakoribb növényi fehérje. Az utóbbi időben éles támadások érték elsősorban a genetikailag módosított (GMO) szójatermékek nagyfokú megjelenése miatt, ezért sokan kerülik fogyasztását.

Magas az allergén-tartalma, így minél több szójaproteint eszünk, annál valószínűbb, hogy allergiánk fog kifejlődni. A szója fontos  ásványi anyagok (pl. kalcium) felszívódását is akadályozza és nagy mennyiségű fitoösztrogént is tartalmaz, ami nagyobb mennyiségben káros lehet, főleg a fiatal szervezet számára.

Ezen kívül a protein-hasznosulása is alacsonyabb és azon kívül, hogy elég hangsúlyos az íze, jelentős gázképződést is eredményezhet fogyasztása.

További probléma, hogy a magasabb olajtartalmú növényeknél (ilyen a kendermag is), gyakran használnak vegyszereket a fehérje kivonására.

Borsófehérje: előnye, hogy szintén vegán, jellemzően gluténmentes, a textúrája selymesebb, mint a rizsfehérjének és az ára is kedvező. Hátránya, hogy aminosav profilja nem teljes értékű és sajnos egyesek érzékenyek rá, fogyasztása például hasmenéssel járhat, így hipoallergénnek sem nevezhető. Sokak számára negatív lehet még a hangsúlyosabb borsó íz is, így felhasználási területe korlátozottabb (édes turmixokba, süteményekbe nem ajánlott).

Kender fehérje: teljes értékű élelmiszerként a kendermag kiváló, de étrend-kiegészítőként nem annyira. A sima kendermagliszt csak 30% körüli fehérjét tartalmaz, de még koncentrátumban is csak 50%-ot. Bár a kendermagban található fehérjék (az edesztin és az albumin) jól erősítik az immunrendszert, de az izomépítéshez nem olyan jók. A kenderből kivont fehérje esetében is előfordul érzékenység egyeseknél, ezért sokaknak nem jelent valós alternatívát és felhasználási területe is korlátozottabb. Sportolók esetében arra is ügyelni kell, hogy dopping vizsgálatok során nehogy probléma legyen a kenderszármazékokból.

Összességében elmondható tehát, hogy az egyik legideálisabb növényi fehérje a barna rizs fehérje, különösen, ha olyan eljárással készül, mely során a szemeket előbb csíráztatják, így a rizsszem mindhárom része felhasználásra kerülhet. A teljes aminosav profillal rendelkező fehérjének nincs szüksége arra, hogy más növényi fehérjékkel kelljen keverni.

Egyetlen hátránya (mind a fehér, mind a barna rizs fehérjének) a kicsit karcosabb, krétás állag (ha simán vízben oldjuk fel) és a naturálisabb íz (már persze ha nem ízesítve fogyasztjuk), de mindez hamar megszokható, és meg is szerethető, az egészséges, teljes értékű aminosavprofil - azaz a lényeg - pedig ettől függetlenül is élvezhető.

A növényi fehérjékkel kapcsolatban fontos kiemelni, hogy az egyes növényi fehérjék között is komoly eltérések vannak, és az sem mindegy, hogy a rizsfehérje fehér vagy barna rizsből készül, illetve, hogy milyen eljárással. A legjobb minőségű rizsfehérjék barna rizsből készülnek, kizárólag természetes eljárással, ami azt jelenti, hogy semmilyen kémiai anyag (főként hexán) nem kerül hozzáadásra.

A Naturize® barna rizs fehérje kizárólag természetes, vegyszermentes eljárással készül, és azon kevés rizsfehérjék közé tartozik, melyek a rizsszem mindhárom részét hasznosítják a rizsszem csíráztatását követően. Így aminosav profilja teljes értékű, egyéb növényi fehérjék hozzáadására nincs szükség

Vonatkozó cikkek:

Mennyi fehérjét is fogyassz

Van-e szükség fehérjeporra?

Egészséges fehérjepótlás akár vegánként is

Túlzott fehérjebevitel? Növényi, vagy állati?.