A webáruház használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Bezár
Termékek Menü
0

Ha sportolsz

Ha rendszeresen sportolsz, futsz, aerobikozol, CrossFitre, edzőterembe jársz, akkor a megfelelő teljesítményhez több fehérjére van szükséged. Olvasd el ajánlott cikkeinket is a lap alján!

De miért is kell figyelni a fehérjebevitelre?

A megfelelő fehérjebevitelre mindenkinek szüksége van, minden nap, nem csak a sportolóknak. Nem véletlen, hogy szervezetünk, izmaink működése szempontjából esszenciális, azaz létfontosságú tápanyagokat csak a fehérjék (esszenciális aminosavak) illetve a zsírok (esszenciális zsírsavak) esetében különböztetünk meg. Esszenciális szénhidrátok nincsenek, azaz szervezetünk - elvileg - akár szénhidrát nélkül is tudna működni.

Ehhez képest az átlagember táplálkozása főként szénhidrátokból áll, sajnos leginkább egyszerű, „rossz” szénhidrátokból (cukrok, liszt, krumpli, kenyér és egyéb péksütemények). Bárhova is menjünk, egy - amúgy finom - szénhidrátbomba bármikor elérhető.

Aki viszont figyel a formájára és egészségére, annak kiemelten kell figyelnie a fehérjebevitelre is, főleg, ha valamilyen sportot is űz.

Sokan azért nem fogyasztanak fehérje porokat, mert hatalmas izmú embereket, káros szteroidokat, műanyag összetevőket társítanak hozzájuk. Úgy gondolják, hogy akkor fogyaszt valaki fehérjeporokat, ha nagyon izmos szeretne lenni, amúgy meg mi értelme?

Amennyiben azonban nem szteroidokról beszélünk, hanem egy ellenőrzött, tiszta és egészséges fehérjeporról, akkor semmilyen nem kívánt mellékhatástól nem kell tartanod, főleg, ha természetes, növényi eredetű a fehérje.

Fehérjére minden szervezetnek szüksége van a túléléshez, a fehérjeporok pedig ezen szükséglet kielégítésének koncentrált, könnyen fogyasztható formái, melyek ugyanúgy élelmiszerek, mint amiket a boltban kapsz és egyébként is fogyasztasz.

Szervezetünk fehérjeigénye persze normál táplálékokkal is fedezhető, csak hát sokaknak nem jön össze a napi ötszöri, kiegyensúlyozott étkezés, de általában még a napi háromszori sem. Itt jönnek képbe a fehérjeporok, melyek segítségével gyorsan megadhatod szervezetednek mindazt, amire szüksége van. Ha ugyanezt normál ételekkel akarod megoldani, akkor a fehérje mellé beviszel egy csomó más tápanyagot is, melyek legtöbbje felesleges kalória, zsír és szénhidrát. Próbáld meg a munkahelyi büféből fedezni a szervezeted fehérjeszükségletét, felesleges kalória és szénhidrát bevitel nélkül. Meglátod nem lesz egyszerű. Egy átlagos húskészítményben is sokkal több a „felesleges”, akár egészségtelen adalékanyag és összetevő, mint egy minőségi fehérjeporban. Természetesen a napi fehérjebevitel (mely sportolóknál akár 2,2 gramm/testsúlykilogramm is lehet) gerincét a normál táplálékok kell, hogy adják, a fehérjeporok pedig ezt tudják kiválóan kiegészíteni. (Olvasd el itt részletesen is, hogy mennyit is érdemes fogyasztani).

Nem csak a testépítőknek van tehát szüksége fehérjére, hanem minden embernek, 0-120 éves korig. A WHO által meghatározott mennyiség felnőtt embereknél napi 50g, és ez csak a szükséges minimum!

Ha pedig fehérjeport is használsz a gyors és kényelmes bevitelhez, törekedj arra, hogy kizárólag természetes összetevőket tartalmazó, egészséges kiegészítőt válassz.

Nézzünk néhány sportágat, melyeknél szintén komoly segítség lehet egy teljes értékű fehérjepor beiktatása. Mi a közös ezekben a sportágakban?

Futás

Napjainkban hatalmas népszerűségnek örvend, csak Magyarországon több tízezren futnak rendszeresen. Nem is csoda, hisz bárhol, bármikor végezhető, és bármilyen sport mellé is kiváló kiegészítő. Korábban magányos sportnak tartották, de a közösségi portálok, mobilalkalmazások révén már ez sem igaz többé. 

Ha te is futsz, azt bizony jól teszed. Átmozgatja az egész tested, erősíti a keringésed, jobban bírod majd a napi terhelést is otthon és a munkában is. Ha ráérzel az ízére, egyre többet és egyre gyorsabban futsz majd, egyre többet követelsz meg a testedtől.

Ha emellett nem gondoskodsz a tápanyagok – főként a fehérje – visszapótlásáról, akkor azt bizony rosszul teszed. Egy hosszabb futás legalább annyira megterheli izmaidat, mint egy súlyzós edzés. Miért volna ez más? Az izmod nem tudja, hogy épp súlyzókkal vagy a saját súlyoddal terheled-e. Ha nem figyelsz a fehérjefogyasztásra, a vége izomvesztés és teljesítménycsökkenés lesz. A legfontosabb, hogy egy kiadós futás után fogyassz egy egészséges, könnyen emészthető fehérjeturmixot (pl. barna rizsfehérjéből), amellett, hogy a szénhidrát visszatöltésre is figyelsz. A barna rizsfehérje számtalan előnye közül az egyik, hogy sokkal könnyebben emészthető, mint pl. a tejsavó, így ha futás előtt iszod (egy-két, vagy akár csak fél órával), akkor sem telít el, nem lassít le, nem kavarodik majd fel a gyomrod, viszont a terhelés során értékes aminosavakkal látja el izmaid. 

CrossFit

Fiatal sportág, de idehaza is egyre népszerűbb. Aki már próbálta, tudja milyen hihetetlen terhelést és megerőltetést jelent, ami mellett a megfelelő táplálkozás, az extra fehérjebevitel elengedhetetlen. Ez tipikusan az a sportág, ahol a szépen kidolgozott izomzat nem a legfőbb célja, hanem egyfajta mellékhatása az erőnövekedésnek. Aki komolyan űzi, biztosan fogyaszt fehérjeporokat és/vagy külön aminosavakat is (leginkább glutamint és BCAA-t). Aki pedig mégsem, azt leginkább a kapható termékek gyanús kinézete, bizonytalan összetevői listája tartja vissza. Ha CrossFit-ezel, akkor számodra fontos az igazi, természetes erő, az organikusan fejlődő izomzat. Miért is „mérgeznéd” magad mindenféle műanyag szerrel – gondolhatod magadban – és érthető is, ha így gondolod. De fehérjére szükséged van, így a megoldás egy természetes, adalékoktól mentes fehérjeital edzés előtt és főleg után.

Aerobic, spinning, zumba, pilates

Bár ezek a mozgásformák leginkább a nők körében népszerűek, ez nem jelenti azt, hogy kevésbé izzasztanák meg az embert. Komoly izommunkát igényelnek, így megfelelő táplálkozást is. Gyakran hallani a hölgyektől, hogy ők bizony nem fogyasztanak semmilyen táplálék kiegészítőt, mert nem akarnak nagyon izmosak lenni! Sokuk fejében él a profi testépítő nő – hagyományos értelemben vett – nem éppen vonzó alakja, ahogy ők aztán biztosan nem szeretnének kinézni. Meg kell, hogy nyugtassunk mindenkit: nem léteznének olyan kiegészítők, melyek révén az ember hirtelen, nem várt izmokat növesztene. Ha léteznek is, biztosan nem a boltok polcain árulják és nem fehérjeporoknak hívják őket. A történelem során soha, senki nem lett még akaratán kívül túl izmos. Amit a TV-ben látsz, az sokévi kemény munka és lemondás, extrém táplálkozás és valószínűleg néhány, meg nem nevezett, egyéb összetevő eredménye.

A táplálék kiegészítőktől nem kell félned, az izomvesztéstől viszont annál inkább, ha egy kiadós mozgás után nem gondoskodsz a megfelelő tápanyagok – főként a fehérje – visszapótlásáról. Ha pedig fogyni (zsírt veszíteni) szeretnél, különösen figyelj oda erre, nem beszélve arról a kellemes mellékhatásról, hogy egy egészséges fehérjeital az étvágyat is nagyszerűen csökkenti.

Csak arra ügyelj, hogy valóban természetes, teljes értékű, minden adaléktól, színezéktől, édesítőtől mentes, egészséges fehérjeport fogyassz.

Jóga

A jóga gyakran kötődik össze a vegetáriánus vagy vegán étrenddel. Így bár egy kiadós jógaóra szintén igénybe veszi az izmokat is, a jógázók számára leginkább az a kérdés, hogy a húsmentes táplálkozás mellett hogyan tudják fedezni fehérjeszükségletüket, nem állati eredetű fehérjeforrásokból. Szerencsére számukra is tökéletes megoldás a teljesen növényi barna rizs fehérje. A lényeg, hogy teljes értékű, kizárólag természetes és növényi alapú összetevőket tartalmazó fehérjeport válassz. Minél semlegesebb, annál többféleképpen fogod tudni felhasználni, így sohasem unsz majd rá az ízére.

Edzőtermi, súlyzós edzés

Ez maradt a végére, hisz a súlyzós edzésekhez kapcsolódóan alakult ki leginkább a fehérjeporok, táplálék kiegészítők fogyasztása. Ez teljesen érthető, hisz amikor az izomnövelés a cél, akkor a többlet fehérjebevitel elengedhetetlen. Minden edzőteremben kapható számtalan fehérjepor, bár 90%-ban tejsavó alapúak. Annak ellenére, hogy veszélyesnek azért nem nevezhetők, rendszeres és nagy mennyiségű fogyasztásukat mi sem javasoljuk (bővebben erről a „mi a gond a tejsavóval” résznél).

Ha csak azért nem fogyasztottál plusz fehérjét, mert tartottál ezektől, akkor ahogy fentebb is ajánljuk, válaszd a Naturize-t, mely teljesen természetes, egy összetevős, prémium növényi fehérje. Azzal meg ne törődj, mit mond a 120 kilós testépítő a növényi fehérjéről. Egyrészt klinikailag igazolt, hogy a teljes értékű barna rizsből készült fehérje a tejsavóval egyenértékű izomépítő hatással rendelkezik, másrészt pedig neked az egészséged az első, nem a testépítő versenyre való felkészülés, nem igaz?

Mi a közös tehát a fenti sportágakban?

Mindegyiket az átlagnál egészségtudatosabb emberek űzik. Ők nem azért edzenek, hogy 50-es karjuk legyen, hanem hogy fittek, sportosak, fiatalosak és egészségesek maradjanak. Nem csoda, hogy ők tartanak leginkább a ma kapható nagy, neon dobozos, „műanyag” fehérjeporok fogyasztásától, a ki tudja milyen fantázianevektől, hosszú összetevői listáktól. Épp ezért nekik ajánlható leginkább egy valóban természetes, teljes értékű, minden adaléktól, színezéktől, édesítőtől mentes, egészséges fehérjepor. Számukra a legjobb hír a Naturize® prémium barna rizs fehérje megjelenése, mely mindenféle nyugtalanító gondolat nélkül, bárki által fogyasztható. Semmilyen allergiás reakciótól nem kell tartanod, ha vegán vagy, akkor is fogyaszthatod, de ha cukorbeteg vagy tej érzékeny, akkor is. Ha egy tál rizst nyugodt szívvel eszel meg, akkor ezt is ugyanúgy fogyaszthatod.

Ha eddig tejsavót ittál és puffadást, ízületi fájdalmakat tapasztaltál (térd, váll, könyökfájást), akkor különösen ajánljuk, hogy próbáld ki. Meglátod, komoly esély van rá, hogy ezeket a tejtermék fogyasztás okozza.

Mi a helyzet, ha kimondottan azért mozogsz, mert fogyni szeretnél?

Különösen fontos a plusz fehérjebevitel, ha azért sportolsz, mert fogyni szeretnél. Fogyni, azaz zsírt veszíteni, formásodni, nem pusztán könnyebbé válni.

Nagyon csalóka ugyanis a kezdeti, gyors súlyvesztés, amikor valaki fogyókúrába kezd, és mindezt úgy teszi, hogy nagy lendülettel sportolni kezd, és mellette még kevesebbet is eszik. A mozgás során elsősorban vizet veszítesz, plusz az izmaid glikogénraktárai ürülnek (ezáltal a vízfelvevő képességük csökken, ami szintén súlycsökkenést jelent). Ezzel még nem fogytál, csak könnyebb lettél.

További rossz hír, hogy ha már nem csak vizet veszítesz, akkor a szervezeted előbb főleg az izmokat „fogyasztja” el (mivel azok táplálása több energiába telik, így próbál spórolni, ha nincs elég tápanyag), nem pedig a zsírt. Mivel egységnyi izom háromszor nehezebb, mint ugyanannyi térfogatú zsír, a végeredmény az lesz, hogy a mérleged kevesebbet mutat, elsőre örülsz, mert „fogytál” X kilót, csak épp kívülről nem sok változás látszik. Az izomrostok csak nem akarnak megjelenni sem a hasadon, sem máshol. Ha mozogsz, de nem táplálkozol megfelelően, akkor az izom- (és folyadék) veszteség miatt az eredmény egy könnyebb, azonban arányaiban zsírosabb test lesz. Hacsak nem az a célod, hogy a mérleged kevésbé terheld, így később menjen tönkre, akkor máshogy kell közelítened a célhoz.

Ha az a célod, hogy jobban nézz ki, akkor eleve felejtsd el a kilók megszállott követését, a napi háromszori mérlegelést. Ahogy az ősi kínai mondás is tartja: a tükör a legjobb személymérleg.

Hogy mi akkor a megoldás? Hogyan lehetne látványosabb az eredmény, ha már annyit szenvedsz?

Igen, kitaláltad, az extra fehérjefogyasztás révén. A legjobb, ha a mozgás környékén (sportolás előtt 1-2 órával, de főleg közvetlen utána) fogyasztasz egy-egy fehérjeitalt, de gyakorlatilag bármelyik étkezést kiválthatod vele. Ha reggel egy fehérjeitallal kezded a napod (a reggelid előtt, akár helyett), az önmagában is komoly változásokat eredményezhet.

Ha tehát diétád során odafigyelsz a megfelelő fehérjebevitelre (nemcsak a szénhidrátot csökkented), akkor annak az eredménye izmaid védelme, az izomvesztés minimalizálása valamint az éhségérzet csökkenése lesz, azaz két legyet ütsz egy csapásra.

És hogy milyen fehérjét is javaslunk?

Nézd el elfogultságunk, de tényleg úgy gondoljuk, hogy a Naturize® barna rizs fehérje az egyik legideálisabb kiegészítő, amennyiben étrendedbe fehérjeporok beiktatását is tervezed. Olvasd el itt, hogy milyen fehérjeport is javaslunk.

Ajánlott cikkeink:

Van-e szükség fehérjeporra?

Miért is olyan fontos a fehérjefogyasztás

Az esszenciális aminosavakról

Mennyi fehérjét fogyassz

A három legjobb időpont a fehérjefogyasztásra

Sportolsz, de tartasz a fehérjepor fogyasztástól?