A webáruház használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Bezár
Menü

Növényi fehérjék

A teljes értékű, prémium növényi fehérjék ma már egyáltalán nem csak vegánok, vagy különféle érzékenységben szenvedők számára ajánlottak. Azok számára, akik nem fogyasztanak állalti eredetű termékeket, régóta a növényi fehérjék jelentik az egyetlen megoldást az alapvető fehérjeszükséglet fedezésére. Még fontosabb lehet a fehérje kiegészítés azok számára, akik a vegán életmód mellett rendszeresen sportolnak is, ezért pusztán növényekből már csak nehezen tudják fedezni a szervezet megnövekedett fehérjeigényét.

Egyéb növényi fehérjék:

A barnarizs-fehérje mellett a fehér rizs, a szója, a borsó illetve a kender fehérje a legelterjedtebb típusok.

Normál (fehér) rizsfehérje: a legtöbb rizsfehérje fehér rizsből készül, színük világosabb, fehér, dobozukon simán a „rizsfehérje” vagy a „rice protein” felirat szerepel. Előnyként említhető, hogy az egyszerű rizsfehérje is hipoallergén (ha nincs mellette pl. valamilyen szójaszármazék), azaz nem vált ki allergiás reakciókat, és jellemzően nem génkezelt rizsből készül (azért érdemes ellenőrizni a dobozon, hogy egyértelműen fel van-e tüntetve a non-GMO jelzés). A sima rizsfehérje előállítása egyszerűbb - ezért olcsóbb – azonban aminosav profilja gyakran gyengébb vagy hiányos, melyet ezért komplettálással javítanak (pl. borsó vagy kender fehérje hozzáadásával). Gyártóik is elsősorban csak vegánoknak, vagy különféle érzékenységben szenvedőknek ajánlják, egyébként inkább az állati fehérjeporaikat javasolják helyettük.

Szójafehérje: az egyik legteljesebb aminosav profilú és leggyakoribb növényi fehérje. Az utóbbi időben éles támadások érték elsősorban a genetikailag módosított (GMO) szójatermékek nagyfokú megjelenése miatt, ezért sokan kerülik fogyasztását.

Magas az allergén-tartalma, így minél több szójaproteint eszünk, annál valószínűbb, hogy allergiánk fog kifejlődni. A szója fontos  ásványi anyagok (pl. kalcium) felszívódását is akadályozza és nagy mennyiségű fitoösztrogént is tartalmaz, ami nagyobb mennyiségben káros lehet, főleg a fiatal szervezet számára.

Ezen kívül a protein-hasznosulása is alacsonyabb és azon kívül, hogy elég hangsúlyos az íze, jelentős gázképződést is eredményezhet fogyasztása.

További probléma, hogy a magasabb olajtartalmú növényeknél (ilyen a kendermag is), gyakran használnak vegyszereket a fehérje kivonására.

Borsófehérje: előnye, hogy szintén vegán, jellemzően gluténmentes, a textúrája selymesebb, mint a rizsfehérjének és az ára is kedvező. Hátránya, hogy aminosav profilja nem teljes értékű és sajnos egyesek érzékenyek rá, fogyasztása például hasmenéssel járhat, így hipoallergénnek sem nevezhető. Sokak számára negatív lehet még a hangsúlyosabb borsó íz is, így felhasználási területe korlátozottabb (édes turmixokba, süteményekbe nem az igazi).

Kender fehérje: teljes értékű élelmiszerként a kendermag kiváló, de étrend-kiegészítőként nem annyira. A sima kendermagliszt csak 30% körüli fehérjét tartalmaz, de még koncentrátumban is csak 50%-ot. Bár a kendermagban található fehérjék (az edesztin és az albumin) jól erősítik az immunrendszert, de az izomépítéshez nem olyan jók. A kenderből kivont fehérje esetében is előfordul érzékenység egyeseknél, ezért sokaknak nem jelent valós alternatívát és felhasználási területe is korlátozottabb. Sportolók esetében arra is ügyelni kell, hogy dopping vizsgálatok során nehogy probléma legyen a kenderszármazékokból.

Összességében elmondható tehát, hogy az egyik legideálisabb növényi fehérje a barnarizs-fehérje, különösen, ha olyan eljárással készül, mely során a szemeket előbb csíráztatják, így a rizsszem mindhárom része felhasználásra kerülhet. A teljes aminosav profillal rendelkező fehérjének nincs szüksége arra, hogy más növényi fehérjékkel kelljen keverni.

Egyetlen hátránya (mind a fehér, mind a barnarizs-fehérjének) a kicsit karcosabb, krétás állag (ha simán vízben oldjuk fel) és a naturálisabb íz (már persze ha nem ízesítve fogyasztjuk), de mindez hamar megszokható, és meg is szerethető, az egészséges, teljes értékű aminosavprofil - azaz a lényeg - pedig ettől függetlenül is élvezhető.

A növényi fehérjékkel kapcsolatban fontos kiemelni, hogy az egyes növényi fehérjék között is komoly eltérések vannak, és az sem mindegy, hogy a rizsfehérje fehér vagy barna rizsből készül, illetve, hogy milyen eljárással. A legjobb minőségű rizsfehérjék barna rizsből készülnek, kizárólag természetes eljárással, ami azt jelenti, hogy semmilyen kémiai anyag (főként hexán) nem kerül hozzáadásra.

A Naturize® barnarizs-fehérje kizárólag természetes, vegyszermentes eljárással készül, és azon kevés rizsfehérjék közé tartozik, melyek a rizsszem mindhárom részét hasznosítják a rizsszem csíráztatását követően. Így aminosav profilja teljes értékű, egyéb növényi fehérjék hozzáadására nincs szükség

Egyre többen ismerik fel, hogy ha fehérjeporról van szó, akkor érdemesebb tej-, laktóz- és gluténmentes fajtát választaniuk, hisz ez ma már nem zárja ki a teljes értékűséget, így tényleg nem sok minden szól az állati fehérjék mellett.

Természetes, hogy a rizsfehérje népszerűségének terjedésével sorra jelennek meg az újabb és újabb termékek, létjogosultságukat ma már a hagyományosan tejsavóra építő márkák sem kérdőjelezik meg.

Persze mint minden élelmiszer esetében, itt is sokféle minőségű, összetételű és áru márka kapható, ezért érdemes alaposabban is megvizsgálni, hogy mire figyelj, ha - helyesen - úgy döntöttél, hogy rizsfehérjét fogyasztasz.

Rizsfehérje vs. barnarizs-fehérje
Sokszor írtunk már erről, de ez továbbra is fontos kérdés, mivel önmagában teljes értékű fehérje a barnarizs-fehérje, mely csíráztatást követően, a rizsszem mindhárom részéből kerül kivonásra, ami persze egy hosszabb, drágább előállítási folyamat (ezért is tartalmaz a legtöbb rizsfehérje sima, fehér rizsből kivont fehérjét). Viszont ennek köszönhető a teljes értékűség, az összes, esszenciális aminosav jelenléte, ezért fontos, hogy olyan fajtát válassz, melyen egyértelműen fel van tüntetve, hogy barnarizs-fehérjéből készült. 

Tisztaság
Szintén fontos kérdés a szennyeződés-, és vegyszermentesség. A Naturize tisztasága
230 féle növényvédő szerre lett bevizsgálva, és a mért értékek nemhogy az egészségügyi határt, de még a mérhetőség határát sem érték el, így beltartalmát tekintve gyakorlatilag egyenértékű egy bio termékkel (a részletes vizsgálati lapok a linkre kattintva).
Ha növényi fehérjét választasz, akkor különösen fontos, hogy olyan legyen, mely valós, hivatalos mérésekkel tudja igazolni biztonságosságát. Különféle vegyszereknek, magas ólom-, higany-, arzéntartalomnak semmilyen termékben nincs helye - főleg nem egy olyanban, melyet kifejezetten az egészséged miatt fogyasztasz - de az olcsóbb termékeknél sajnos gyakran megspórolják ezeket a vizsgálatokat.

Allergén mentesség
A rizsfehérje (akár fehér, akár barna) önmagában hipoallergén, azaz nem tartalmaz allergén anyagokat. A gond csak az, hogy sok gyártó aztán olyan adalékokat, összetevőket kever hozzá, melyekkel a rizsfehérje ezen, előnyös tulajdonsága elvész. Ezért ha bármilyen szójaszármazékot, nem allergén mentes növényi fehérjét, mesterséges édesítőt vagy egyéb, oda nem illő dolgot látsz az összetevők között, akkor az a fehérje már nem lesz teljesen allergén mentes, így épp a lényeg vész el.

Beltartalom
Minél magasabb egy fehérjepor fehérjetartalma annál jobb. Ennél csak az jobb, ha a feltüntetett érték fedi is a valóságot. Az idehaza elvégzett mérések szerint, a legtöbb fehérjeporban 10-30%-al van kevesebb fehérje, a dobozon feltüntetett értékeknél. Minél inkább ízesített, édesített egy termék, jellemzően annál nagyobb az eltérés. Ezért is érdemes a kevesebb összetevős, vagy teljesen natúr fajtákat választani.

Büszkék vagyunk a barnarizs-fehérje növekvő népszerűségére és bízunk benne, hogy a jövőben megjelenő újabb és újabb márkák is a fentiek figyelembevételével készülnek majd. Magyarország legkedveltebb növényi fehérjéjeként nekünk is fontos, hogy minél többekhez eljusson az allergénmentes kiegészítők jó híre, minél többen tapasztalják meg, hogyan is segíthetik céljaik elérését.

Mert tudod: a szervezetnek fehérjére van szüksége, nem adalékokra (főleg ha az egészséged is fontos, nemcsak a külsőd)!

Kapcsolódó cikkek:

7 dolog, aminek a szervezeted örülni fog

8 ok, amiért inkább növényi fehérjeport fogyassz!

Mire figyelj a rizsfehérje kiválasztásánál?

Nem rizsfehérje, BARNArizs-fehérje!

Kettős vakteszten bizonyított a barnarizs-fehérje

Azt hitted „csak” egy fehérjepor?

A leggyakoribb "ellenérvek"

Miért épp a Naturize barnarizs-fehérje?

A nagy összehasonlítás, avagy 13 érv a barnarizs-fehérje mellett

TERMÉKEK/VÁSÁRLÁS

Keresés