A webáruház használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Bezár
Termékek Menü
0

8 ok, amiért inkább növényi fehérjeport fogyassz!

8 ok, amiért inkább növényi fehérjeport fogyassz!

Növényi vagy állati fehérjekiegészítő?

Teljes értékűség, puffadás, ízületi panaszok? Laktóz még a legtisztább tejsavó izolátumban is? Miért nem allergén mentes az állati fehérjepor?

Mielőtt kiválasztod a számodra megfelelő kiegészítőt, jó, ha tisztában vagy az alábbi, alapvető különbségekkel és a lehetséges kockázatokkal, főleg, ha most adalékolt, állati fehérjét fogyasztasz.

1. Az állati fehérjék felszívódása – a rostok és fitonutriensek hiánya miatt – korántsem olyan jó, mint azt sokan gondolják. Épp ezért is puffasztják a legtöbb embert, mivel a fehérje nem tud megfelelően haladni a belekben, így ott megtapad, rothadásnak indul, a szervezet küzd vele, ami hosszú távon akár komolyabb problémák (pl. vastagbél rák) kialakulásához is vezethet.

2. Az emberek legalább 30%-a tudvalevőleg érzékeny a tejre vagy a laktózra, a tejsavó és a tejsavó izolátum pedig ezeknek koncentrált formái (jó tudni, hogy a legtöbb izolátum is tartalmaz valamennyi laktózt, bármit is írjon a doboza). Márpedig ha egy táplálék ennyire allergén, mint a tehéntej, akkor gondolhatod, hogy a látszólag tünetmentes szervezetre sincs jó hatással. Ez az úgynevezett néma allergia, amikor éveken át tartó fogyasztást követően jelentkeznek csak a mellékhatások – pl. pollenallergia, tejérzékenység kialakulása vagy térd-, váll-, könyökfájás - korábban tünetmentes embereknél.

3. Bár úgy tartják, hogy a tejsavó biológiai értéke a legmagasabb, a beltartalom igenis megkérdőjeleztető. Sok termék esetében a valós fehérjetartalom, a valós aminosav profil köszönőviszonyban sincs azzal, amit a gyártók a dobozon állítanak. Ezt nemrég egy független, hazai vizsgálat is megerősítette: egy magas minőségűnek hirdetett izolátum és egy népszerű marhafehérje por került bevizsgálásra és kiderült, hogy a legtöbb aminosavból jóval kevesebbet tartalmaztak, mint a szintén bevizsgált prémium barna rizs fehérje. Bizonyos esszenciális aminosavakból felét, harmadát tartalmazták az ideálisnak (és a barna rizs fehérje értékeinek), a fehérjetartalom nagy részét a glicin nevű, nem esszenciális aminosav adta. Ezt nemrég élsportolókon elvégzett vérkép elemzések is alátámasztották: kiderült, hogy tejsavó fogyasztás mellett sem tartalmazott vérük elegendő fehérjét, mely állapotot – orvosi javaslatra - a barna rizs fehérje fogyasztás oldotta meg.

4. A tej mellékhatásait akkor sem tudod megkerülni, ha marhafehérjét fogyasztasz. Az úgynevezett keresztallergia miatt, aki a tejre érzékeny, annak szervezete a marhahúst sem tolerálja jól ráadásul képzelheted, hogy a fehérje a marha mely részeiből kerül kivonásra. Azokból melyeket már semmilyen egyéb célra nem tudnak felhasználni, melyekből már alacsony hústartalmú, adalékolt „párizsi” sem készülhet: ledarált nyesedékek, inak, porcok, fülek. Ezekből előbb zselatint készítenek, majd pedig fehérjeport, melyet ezután szintetikus aminosavak, kreatin hozzáadásával erősítenek. Az ebből fakadó, gyenge aminosav profilt nemrég hazai laborvizsgálatok is kimutatták.

5. Az állati fehérjék gyakran vizesítenek, a csontokból kalciumot vonnak el. A nagy mennyiségű fehérjefogyasztás közismert, vesét terhelő tulajdonsága is jelentősen csökken, amennyiben a többlet fehérje növényi forrásból származik.

6. Mert az állati fehérjék (általában finom) ízüket azoknak az édesítőknek, adalékoknak, mesterséges aromáknak köszönhetik, melyekre szervezetednek semmi szüksége sincs. Ráadásul a fehérjén kívüli valamennyi összetevő a fehérjetartalmat csökkenti, attól veszi el a helyet. Ha belegondolsz, hogy önmagában még a legtisztább izolátum sem lehet magasabb fehérjetartalmú mint kb. 90% (koncentráltabbat nem lehet előállítani), akkor legalábbis gyanakodj, ha egy beízesített termék jóval 80% feletti fehérjetartalmat ígér.

7. Mert ma már igenis van olyan növényi fehérje, amely igazoltan teljes értékű. A teljes rizsszemből készülő, prémium barna rizs fehérje esetében mérésekkel igazolták valamennyi esszenciális aminosav jelenlétét, míg tejsavóval egyenértékű izomépítő hatását nemrég dupla vaktesztes vizsgálat bizonyította.

8. A barna rizs fehérje teljesen hipoallergén, azaz biztonsággal fogyaszthatod, bármilyen ételallergiád is legyen. A teljesen természetes, édesítő- és adalékmentes barna rizs fehérje ráadásul annyira biztonságos, hogy kismamák, szoptatós anyukák és 3 éves kor felett gyermekek is fogyaszthatják. Ez azért is különösen fontos, mert nekik - arányosan - kb. 20%-al magasabb a fehérjeszükségletük, mint a felnőtteknek. A barna rizs fehérje aminosav profilja pedig az anyatejéhez hasonló.

Persze mindenki maga dönti el, hogy milyen kiegészítőt is választ, növényi vagy állati fehérjeport fogyaszt-e. De döntés előtt jó tisztában lenni a fenti kockázatokkal is, főleg ha fontos az egészséged is, és tudatos sportolóként nem áldozod fel azt a vélt eredmények oltárán. Nem a húsfogyasztásról akarunk lebeszélni, de míg a normál táplálékok esetében egyéb szempontok is vannak, addig a fehérjeport kizárólag beltartalma miatt fogyasztjuk. Ezért legalább kiegészítőből válassz teljesen természetes, adalékmentes, teljes értékű növényi forrást és meglátod, a fejlődés nem marad el, szervezeted pedig meghálálja az odafigyelést.

www.rizsfeherje.hu

Ha tetszett cikkünk, ha érdekel, hogyan lehetsz izmosabb, csinosabb, egészségesebb, vagy csak szeretnél elsőként értesülni különleges ajánlatainkról, esetleg szerdánként nyerni egy doboz Naturize-t, akkor iratkozz fel hírlevelünkre itt!
Ingyenes, szóval mit veszíthetsz? :)

 

Tartalomhoz tartozó címkék: blog